venerdì 31 luglio 2015

Début du carême de la Dormition de la Mère de Dieu.




 
 http://www.johnsanidopoulos.com/2011/08/dormition-of-theotokos-resource-page.html
Début du carême de la Dormition de la Mère de Dieu.
Il digiuno è simile a quello quaresimale (nè carne, nè pesce, nè uova, nè latticini solo cibi vegetali). Il sabato e la domenica c'è il permesso di usare olio e il vino. Per la grande festa della Trasfigurazione del Signore è consentito il pesce. Inoltre nei 14 giorni che precedono la Festa, si è soliti cantare dopo il Vespro,alternati, il piccolo e grande canone di supplica alla Santissima Genitrice di Dio.
Scrive san Giovanni di Kronstadt a proposito del digiuno:
"Ringrazio la Chiesa di Dio, mia santissima madre, piena di misericordia e di sapienza, perché mi guida con bontà in questa vita e mi prepara alla vita di cittadino del cielo. (...)la ringrazio per i suoi digiuni che mi sono di grande beneficio, sia sul piano spirituale che su quello corporale (grazie ad essi infatti sono in ottima salute fisica e spirituale, calmo, leggero e vigilante; senza i digiuni avverto un'estrema pesantezza, come ho avuto modo di verificare quando non ho digiunato).



 


“L'abisso della tua sviscerata bontà concedi a me che ti invoco, tu che hai generato il Misericordioso, il Salvatore di tutti quelli che ti inneggiano...”

(Dai tropari della Paràklisis della Madre di Dio). 

lunedì 27 luglio 2015

La Deipara al 28 Luglio



L'icône de la Très Sainte Enfantrice de Dieu de Griebnia (1380).
http://oca.org/saints/lives/2015/07/28/102121-icon-of-the-mother-of-god-of-greben

L'icône de Notre Toute Sainte Souveraine Mère de Dieu "QUI MONTRE LE CHEMIN" ("HODIGHITRIA"), transférée de Constantinople à Smolensk en 1046. (Office traduit en français par le père Denis Guillaume au tome VII du Supplément aux Ménées.) 
L'Icona Taumaturgica Mariana di oggi è quella della Icona "Odighitria" di Smolensk.
Secondo la tradizione questa Icona venne dipinta direttamente da S.Luca su richiesta di Teofilo - prefetto di Antiochia -
Da Antiochia l'Icona venne portata a Gerusalemme dove venne rinvenuta da Eudocia che la donò a Pulcheria - L'Icona venne riposta nel più celebre santuario mariano di Costantinopoli, la Chiesa delle Blacherne.
Nel 1046 l'Imperatore Romano Costantino IX Monomaco concesse la propria figlia Anna in sposa al principe slavo Vsevolod, benedicendola con questa icona.
Quando i francesi guidati ) Napoleone I invasero la Russia e si era alla vigilia della battaglia di Borodino, l'Icona dell'Odighitria di Smolensk venne portata in processione attraverso il campo dell'esercito dei Russi.
Come di consueto di questa celebre icona taumaturgica (..e di tante altre) ne vennero dipinte molte copie.
L'icône de la Mère de Dieu "OUSTIOUJENSKAÏA", copie de la précédente (1290).

L'icône de la Mère de Dieu "VYDROPOUSKAÏA", copie de l'icône de Smolensk (XVème siècle).

L'icône de la Mère de Dieu "KHRISTOFOROVSKAÏA", copie de l'icône de Smolensk (XVIème siècle). 

L'icône de la Mère de Dieu "SOUPRAL'SKAÏA", copie de l'icône de Smolensk (XVIème siècle).

L'icône de la Mère de Dieu "VORONINSKAÏA", copie de l'icône de Smolensk (1524). 
L'icône de la Mère de Dieu "SIEDMIEZIERNAÏA", copie de l'icône de Smolensk (XVIIème siècle).

L'icône de la Mère de Dieu "IOUGSKAÏA", copie de l'icône de Smolensk (1615). (Autre commémoration le 3 juin.)

L'icône de la Mère de Dieu "IGRITSKAÏA", copie de l'icône de Smolensk (1624). 

L'icône de la Mère de Dieu "CHOUÏSKAÏA", copie de l'icône de Smolensk (1654-1655). (Autre commémoration le 2 novembre.) 

L'icône de la Mère de Dieu "SERGUIEVSKAÏA", copie de l'icône de Smolensk (1730).

L'icône de la Mère de Dieu de Kostroma, copie de l'icône de Smolensk.



 
Icon of the Mother of God "of Tenderness" from Seraphim-Diveyevo  L'icône de Tendresse de Sérafimo-Divéyévo (Russie 1885). (Acathiste traduit en français par le père Denis Guillaume au tome XV du Supplément aux Ménées
 
Icon of the Mother of God of White Lake

mercoledì 22 luglio 2015

la Madre di Dio al 23 luglio



 
 
L'icône de la Mère de Dieu de Potchaïev (Volhynie 1559). (Autre commémoration le 8 septembre.)

 
 
Commémoration de l'apparition miraculeuse de la Mère de Dieu, qui sauva le monastère de Potchaïev de l'attaque des Turcs et des Tatars (Volhynie 1675).
 
 
In inglese ho trovato questo:
 
The Pochaev Icon of the Mother of God is among the most venerable sacred items of the Orthodox Church. Located at the Dormition Cathedral, Pochaev, Ukraine, the icon is renowned throughout the Slavic world and is venerated by Orthodox Christians throughout the world. Christians of other confessions also come to venerate the wonderworking image of the Most Holy Theotokos, together with the Orthodox. The wonderworking icon has been kept at the Pochaev Lavra, an ancient bastion of Orthodoxy, for about 400 years. (The account of the transfer of the icon to the Pochaev monastery is found under September 8). The miracles which issued forth from the holy icon are numerous and are testified to in the monastery books with the signatures of the faithful who have been delivered from unclean spirits, liberated from captivity, and sinners brought to their senses.

In the year 1721, Pochaev was occupied by Uniates. Even in this difficult time for the Lavra, the monastery chronicle notes 539 miracles from the glorified Orthodox icon. During the time of the Uniate rule in the second half of the eighteenth century, for example, the Uniate nobleman Count Nicholas Pototski became a benefactor of the Pochaev Lavra through the following miraculous circumstance. Having accused his coachman of overturning the carriage with frenzied horses, the count took out a pistol to shoot him. The coachman, turning towards Pochaev Hill, reached his hands upwards and cried out: "Mother of God, manifest in the Pochaev Icon, save me!" Pototski several times tried to shoot the pistol, which had never let him down, but the weapon misfired. The coachman remained alive. Pototski then immediately went to the wonderworking icon and decided to devote himself and all his property to the building-up of the monastery. From his wealth the Dormition cathedral was built, as well as buildings for the brethren.

The return of Pochaev into the bosom of Orthodoxy in 1832 was marked by the miraculous healing of the blind maiden Anna Akimchukova, who had come on pilgrimage to the holy things together with her seventy-year-old grandmother from Kremenets-Podolsk, 200 versts away. In memory of this event, the Volhynia archbishop and Lavra archimandrite Innocent (1832-1840) established the reading of the Akathist on Saturdays before the wonderworking icon. During the time of Archimandrite Agathangelus, Archbishop of Volhynia (1866-1876), a separate chapel was constructed in the galleries of the Holy Trinity church in memory of the victory over the Tatars, which was dedicated on July 23, 1875.

The Pochaev Icon is also commemorated on Friday of Bright Week and on September
 
IN ITALIANO-MA NON E' A TRADUZIONE
 
L'apparizione Mariana avvenne nel 1340 a due monaci che stavano pregando sulla cima della collina di Pochaiev (Volinia), luogo su cui più tardi sorgerà la celeberrima Lavra. Anche un guardiano di greggi ebbe la medesima visione e tutti e 3 si inginocchiarono lodando Dio. La Madre di Dio lasciò l'impronta del suo piede destro nella roccia.
nel XVI secolo un metropolita di Costantinopoli in visita pastorale agli ortodossi della Volinia regalò ad una nobildonna l'Icona Mariana che aveva con sè.
Questa Icona si dimostrò subito taumaturgica effettuando molti miracoli (tra cui la guarigione del fratello della citata nobile) tanto che la nobildonna portò l'Icona nella chiesa costruita sul luogo dell'apparizione e dedicata alla Dormizione della Deipara e nel contempo finanziò i lavori di costruzione di un monastero, la Laura di Pochaiev per l'appunto.
Il monastero conserva ancora i registri di tutti i miracoli avvenuti (molte centinaia) e proseguiti anche dopo la sciagurata occupazione della Laura da parte degli Uniati (XVIII secolo), grazie a Dio questa parentesi fu breve e nel XIX secolo questo bastione dell'Ortodossia ritornò nelle mani della corretta Fede e subito si verificò un altro miracolo: la restituzione della vista ad una nobile che vi era andata in pellegrinaggio.
 

 
http://www.johnsanidopoulos.com/2009/07/icons-of-mother-of-god-joy-of-all-who.html
 

L'icône de la Mère de Dieu "JOIE DE TOUS LES AFFLIGES" où l'Enfantrice de Dieu distribue des kopecks aux pauvres (1888).

domenica 19 luglio 2015

la Deipara al 20 luglio



 
 
L'icône de la Mère de Dieu "TCHOUKHLOMSKAÏA" ou "GALITCHSKAÏA" (Russie 1350). (Autre commémoration le 28 mai.) 

The Chukhloma Icon of the Mother of God of Galich appeared in the year 1350 to St Abraham of Galich, who came there from the north for ascetical labors with the blessing of St Sergius of Radonezh. On the wild shores of the Galich lake near the large mountain, hidden in the dense forest, he turned with prayer to the Mother of God, asking Her blessing for his endeavors. After completing his prayer the saint sat down to rest, and suddenly a bright light appeared on the nearby mountainside and he heard a voice: “Abraham, come up the mountain, where there is an icon of My Mother.”
The monk went up the mountain where the light shone, and indeed found an icon of the Mother of God with the Infant on a tree. With tenderness and in gratitude to God, the holy ascetic took the revealed icon and, strengthened by prayers to the Most Holy Theotokos, he built a chapel at that place, in which he put the icon.
After a certain time the Galich prince Demetrius Feodorovich, learned about the Elder’s trip, and asked him to bring the icon. St Abraham rowed across the Galich lake in a boat and, accompanied by clergy and a throng of people, he took the wonderworking icon to the cathedral church of the city of Galich.
On this day a large number of the sick were healed by this icon. When St Abraham told about the appearance of the icon, the Prince offered money to build a monastery. Soon a church was built in honor of the Dormition of the Most Holy Theotokos, around which a monastery grew. St Abraham founded several more monasteries, the last being founded was the Chukhloma, not far from the city of Chukhloma, from the name of this monastery the ascetic was named “of Chukhloma,” and the wonderworking icon became known as the Chukhloma Icon of Galich.
The icon is also commemorated on May 28, July 4, and August 15.


L'icône de la Mère de Dieu du Signe d'Abalak (Sibérie 1637). (Autres commémorations le 28 mai et le 15 août.)

venerdì 17 luglio 2015

La Deipara al 18 luglio

 
 
Icon of the Mother of God of Tolga
 
The Tolga Icon of the Most Holy Theotokos appeared on August 8, 1314 to the Rostov hierarch Prochorus (Tryphon in schema). Going about his diocese, the saint visited the environs of White Lake and from there traveled along the banks of the Rivers Sheksna and Volga, to Yaroslavl. Having stopped with the approach of night 7 versts distant from Yaroslavl, at the right bank of the Volga River there flows opposite into it the River Tolga.
At midnight, when everyone was asleep, the saint awoke and saw a bright light illuminating the area. The light proceeded from a fiery column on the other bank of the river, to which there stretched a bridge. Taking up his staff, the saint went across to the other bank, and having approached the fiery column, he beheld on it the icon of the Most Holy Theotokos, suspended in the air. Astonished at the miracle, the saint prayed for a long time, and when he went back, he forgot to take his staff.
The next day, after serving Matins, when St Prochorus was preparing to continue his journey by boat, they began to search for his staff, but they were not able to find it anywhere. The saint then remembered that he had forgotten his staff on the other side of the river, where he had gone across on the miraculous bridge. He then revealed what had occurred, and sent servants across on a boat to the other shore. They came back and reported that in the forest they had seen an icon of the Mother of God suspended in the branches of a tree, next to his bishop’s staff.
The saint quickly crossed over with all his retinue to the opposite shore, and he recognized the icon that had appeared to him. Then after fervent prayer before the icon, they cleared the forest at that place, and put down the foundations of a church. When the people of Yaroslavl learned of this, they came out to the indicated spot. By midday the church was already built, and in the evening the saint consecrated it in honor of the Entrance into the Temple of the Most Holy Theotokos, and having installed the icon there he established a Feast on the day of its appearance. St Prochorus later built the Tolga monastery near this church. St Prochorus died on September 7, 1328.
The Tolga Icon of the Most Holy Theotokos is also commemorated on August 8.


mercoledì 15 luglio 2015

La Deipara al 16 Luglio













Icona Taumaturgica della Deipara di Chirsk (Pskov)
16/07/1420 mentre la provincia di Pskov era afflitta da una pestilenza questa Icona, costudita nella Chiesa di Chirsk, fu vista piangere. Venne portata in processione a Pskov dopodichè la pestilenza si estinse.
 
 
L'icône de la Très-Sainte Mère de Dieu de Tchirsk dans la région de Pskov (1420).

sabato 11 luglio 2015

12 luglio L'icône de la Mère de Dieu "AUX TROIS MAINS" (VIIIème siècle). (Autre mémoire le 28 juin.)





L'icône de la Mère de Dieu "AUX TROIS MAINS" (VIIIème siècle). (Autre mémoire le 28 juin.) 


http://oca.org/saints/lives/2014/07/12/102016-icon-of-the-mother-of-god-ldquoof-the-three-handsrdquo-on-mt-ath



Troparion — Tone 4

From Palestine, the godly-minded Sava / brought us your venerable icon, O holy Bride of God, / which is known as the icon “Of the Three Hands”; / and now, since the monks of Hilandar possess it as their boast, / they send up hymns of praise and thanksgiving, / crying out in exultation: / Rejoice, O full of grace!

Kontakion — Tone 8

Podoben: “O victorious Leader...” / Come, let us revere the famed icon of the Queen of All, / known as the icon “Of the Three Hands” because of the marvel which it wrought; / and with fervent faith and longing let us cry out, / “O pure maiden, preserve your monastery and your flock from all dangers, / tribulations and adversities, for we cry to you: / Rejoice, O help and defense of all!”

Icona Taumaturgica della Madre di Dio "dalle tre mani". La "terza" mano è quella che S. Giovanni Damasceno fece apporre a ricordo del miracolo di cui fu protagonista. Molti secoli dopo venne donata al Santo nazionale dei Serbi - S.Savva - raggiungendo così la Serbia; quando iniziarono le invasioni turche i fedeli salvarono l'icona dalla profanazione nascondendola sul basto di un asino lasciato poi in libertà. L'animale si fermò presso il Monastero Aghiorita di Chilandari che tuttora costudisce la Santa Immagine


L’icona della Vergine dalle tre mani, detta Tricherusa o Troerucica, è legata a San Giovanni Damasceno (nato a Damasco, 676 ca. e morto a Laura di San Saba nel 749 ca.), che è stato monaco, sacerdote e teologo. Di famiglia araba e di fede cristiana, lottò strenuamente con i suoi scritti in difesa del culto delle sacre immagini e contro l'iconoclastia, decretata dall'imperatore di Costantinopoli Leone III nel 726. Divenuto monaco nel monastero di Mar Saba vicino a Gerusalemme, si dedicò alla composizione di inni sacri fino alla morte

La tradizione vuole che la lotta dottrinale tra Giovanni e l'imperatore Leone III di Bisanzio, abbia visto Giovanni Damasceno  vittima della violenza dell'imperatore, che lo accusò ingiustamente dinanzi al califfo, facendogli amputare la mano destra. Durante la notte, assorto in preghiera, Giovanni promise alla Madre di Dio, che se l'arto gli fosse stato restituito, avrebbe continuato a difendere con la sua opera dottrinale la venerazione (proskynesis) delle sacre icone. Le sue preghiere furono esaudite e l'arto fu recuperato miracolosamente. Come ex voto Giovanni fece porre una mano d'argento all'icona che aveva pregato con tanto fervore e questa da allora fu chiamata l'icona de La Madre di Dio delle tre mani, detta Tricherusa oTroerucica.